Vakantiesluiting: van 6 t/m 21 augustus zijn wij gesloten.

Restaurant Fouquet

Cuisine du Marché

Artikel in AD Restaurants

Bezoeker gaat voor totale beleving en wil steeds opnieuw verrast worden

'Alleen goed eten niet genoeg'

Fouquet speelde met menu's in verschillende prijsklassen in op de recessie. De gasten bleven en blijven komen. Werd een toprestaurant tien jaar terug nog gekenmerkt door een combinatie van goed eten en professionele bediening, tegenwoordig kom je daar niet meer mee weg. Eigenaren zijn continu bezig met vernieuwingen.

(...)

Succes

Voor Sebastiaan de Bruijn, eigenaar van restaurant Fouquet in de Haagse Javastraat, is er geen tijd van voor en na de economische recessie. De voormalig chef-kok van restaurant Saur in Den Haag nam de zaak vier jaar terug - precies in 'de crisistijd' - over. En met succes: sinds 2011 loopt Fouquet als een trein.

"Meebewegen met de markt, zonder dat dat ten koste gaat van de prijs-kwaliteit."

"Het is me sinds dag één voor de wind gegaan," zegt De Bruijn trots. "Maar dat is niet gebeurd door achterover te leunen en maar af te wachten of er bezoekers zouden komen. Toen ik Fouquet overnam, was het restaurant aan het inkakken. De voormalige eigenaren mikten destijds enkel op mensen met een dikke portemonnee, hoewel die groep door de crisis geslonken was. Ik heb de aanpak veranderd en dat werkte direct."

Aanvoelen wat iemands voorkeur heeft

Met menu's in verschillende prijsklassen wist De Bruijn meer doelgroepen dan alleen die met een hoog inkomen aan te spreken. "Ik zorgde dat er voor elk wat wils was, en dat doe ik nog steeds. Je moet aanvoelen wat iemands voorkeur heeft: snel eten tijdens een zakelijk overleg en daarna meteen weer weg, uitgebreid dineren voor wat meer geld, of goed eten voor iets minder, maar wel alles uitgebried beleven. Ik heb met mijn restaurant ingespeeld op de crisis door mensen de keuze te geven uit verschillende menu's met verschillende prijzen."

Bekijk meer over Fouquet